طراحی فضای سبز و محوطه سازی شهری

از مهمترین شاخه‌های معماری ، طراحی محوطه سازی یا همان معماری منظر است. در کنار تمام قسمتهایی که وجودشان در ساختمانها بر زندگی ما تاثیرگذار هستند، وجود طراحی فضای سبز و طبیعی نقشی مهم بازی می‌کنند.
این محوطه سازی ما را به طبیعت نزدیکتر کرده و تاثیری عمیق بر جسم و روان ما می گذارند. وقتی با اهمیت ساخت چنین مکان هایی آشنا شویم، می‌بینیم که وجودشان نه تنها برای زمان کنونی ما، بلکه برای فردایی روشن‌تر هم نیاز است.

توجه و احترام به طبیعت، نیروی محرک برای اکثر معماران , و طراحان منظر است، قدرتی که آن ها را هدایت می‌کند با تمام چالشها و مشکلاتی که زندگی مدرن بوجود آورده مقابله کنند. در کنار طراحی ویلا در تلاش هستند تا زندگی بهتری و سالم‌تر را برای شهروندان امروز و نسل‌های آینده فراهم سازند.

اهمیت این موضوع هم چنین نشان می‌دهد که شما برای بدست آوردن بهترین نتیجه و داشتن محیطی دلنشین و در عین حال کاربردی در محل کار یا زندگی خود، باید کار را بدست افراد حرفه‌ای بسپارید.

شرکت مهندسی دیبا سازان کاوش با تجربه بیش از ربع قرن ، پروژه های متعددی در سطح شهر تهران را طراحی و اجرا نموده است.

طراحی محوطه سازی چیست؟

لحظه ای به مکانی نمادین و مشهوری مثل سنترال پارک شهر نیویورک فکر کنید یا به محوطه‌های آشنایی مثل میدان آزادی تهران و یا باغ فین کاشان، به پارک محله‌تان یا حتی حیاط ویلا و یا آپارتمان‌ خود؛ تمامی این‌ محیط ها نمونه‌ ای از طراحی محوطه سازی یا معماری منظر هستند.

در واقع می‌توان گفت این حرفه و هنر را طراحی هر آنچه که در اطراف شما ویا در زیر آسمان آبی قرار گرفته می توان تعریف کرد؛ از گاردن‌روف‌ها گرفته تا بلوارهای شهر یا محوطه‌های فضای سبز دانشگاه‌ها ویا ساختمان های تجاری، تمام این‌ها در رده معماری فضاهای بیرونی قرار می‌گیرند.

طراحی محوطه سازی ،گستره عظیمی از کارها را پوشش می‌دهد. شاید بهترین راه برای بیان کردن آن اشاره به شعار اصلی این حرفه باشد: دستیابی به تعادل بین اشیایی که ساخته می‌شوند با محیط طبیعی اطرافشان.

برای بدست آوردن بهترین باید بسراغ افرادی حرفه‌ای در طراحی محوطه سازی رفت، کسانی که رویکردی چند رشته‌ای شامل علم محیطی، هنر بوم‌شناسی و خیلی‌ چیزهای دیگر.
در بعضی از موارد کار معماران نتیجه‌ ای خارق‌العاده بهمراه دارد؛ نتایجی مثل بازیابی یک تالاب در معرض نابودی، بازسازی و بهبود عملکرد ساختمان‌ها ویا پاک کردن آلودگی‌های زیست محیطی.
طراحی منظر در واقع هنری است جهت پادرمیانی بین ساخت و سازهای مدرن و طبیعت، تا فرصتی به همه افراد بدهد تا در دنیای اطرافشان این فاصله را کم‌رنگ ‌تر از همیشه احساس کنند.
طراحی فضای سبزدر واقع در بر گیرنده همه محیط هاست، از فضای شهری گرفته تا بیرون شهری و روستایی و هم چنین در تمام ابعاد، از کوچک ترین محیط ها شامل محوطه سازی ویلا یا باغچه تا کل یک منطقه بزرگ شهری.
در نتیجه‌ وجود این نوع محوطه های سبز، افراد می‌توانند از پارک‌های عمومی، باغ‌ها، زمینهای بازی، محوطه‌های مسکونی، محوطه‌های دانشگاهی وهمچنین مجتمع های خریدی که به زیباترین شکل طراحی شده‌اند بیشترین لذت را ببرند.
در طراحی آن ها رویکردی است که این محوطه‌های سبز را نه تنها کاربردی، بلکه هم‌آهنگ با محیط طبیعی اطرافشان می سازند.
از کارهای بزرگ مثل برنامه‌ریزی برای موقعیت مکانی جاده‌ها ، پیاده‌روها و ساختمانها، تا کاشت وچیدمان درختان، گلها و بوته‌ها همه در این رشته جذاب وجود دارد.
امروزه مفهوم جدید طراحی فضای سبز، تلاش و تحقیق تماما در جهت بدست آوردن مناسب‌ترین وبهترین ارتباط بین تمدن انسانی و محیط زیست بمعنای عام آن است.
طراحی فضای سبز شهری در ابعاد بزرگ و محوطه سازی ویلا، طراحی فضای سبزویلا و ساخت فضاهای سبز مجتمع های تجاری و ساختمان های مسکونی در ابعاد کوچک تر، بعنوان ایده‌ال‌ترین رویکردها برای بوجود آوردن این تجربه نزدیکی به طبیعت در زندگی روزمره به شمار می روند.
به همین دلیل معماران فعال در حوزه محوطه سازی شرکت مهندسی دیبا سازان کاوش همواره بدنبال راه‌هایی خلاقانه و عالی برای ساخت فضاهایی هستند که تمام مردم از آن لذت ببرند.
به بیان دیگر نقش معمارهای منظر شرکت دیبا سازان کاوش ، تنها زیباسازی نیست؛ کار آن ها خلق فضاهای سرسبز و ایجاد حس هماهنگی است تا کیفیت زندگی بالا رفته و محیط زیست بهتر از همیشه حفظ و حراست شود.